dilluns, 20 de març de 2017

Mostra sobre l'escultor Francesc Juventeny


Francesc Juventeny i Boix (Montcada i Reixac, 1906 – Cerdanyola, 1990) va començar a formar-se com a escultor amb 14 anys, de la mà del sacerdot Mossèn Garriga, vicerector de Cerdanyola, de seguida va trobar el recolzament pel pintor Marian Espinal, que li va fer de mecenes als primers anys, i va estar d’aprenent al taller de Josep Viladomat. De jove es va traslladar a Barcelona per estudiar en diverses escoles d’arts plàstiques, combinant-se els estudis amb la feina d’aprenent al taller d’escultura Centelles, treballant posteriorment als tallers de Josep Clarà i Josep Llimona passant a marbre diverses obres. L’escultor va establir el seu taller a l’avinguda Gran Via Prat de la Riba de Cerdanyola, antigament de Nostra Senyora dels Àngels. S’especialitzà en escultura funerària i religiosa. 

Era un escultor tradicional amb un gran domini de la pedra i caracteritzat per l’ús d’un classicisme endolcit i barroquitzant. Juventeny, amb nombrosa obra a tota la comarca, va participar a les Exposicions de Primavera celebrades a Barcelona. El 1941 va formar part de l’exposició col·lectiva “Promoción Mediterránea” i Primer Salón, i el 1942, de la Nacional barcelonesa. A Cerdanyola va modelar la placa d’homenatge a Francesc Layret, a partir d’un model de Josep Viladomat i un Sant Martí per a la façana lateral de l’Ajuntament, ambdues obres perdudes, i diverses escultures religioses per a la parròquia de Sant Martí: la Immaculada, el Sant Crist i la imatge del Sant Martí bisbe. Va ser alcalde de Cerdanyola entre el 1951 i 1959. Tot i que també va excel·lir en el gènere del retrat i el nu, la seva producció escultòrica està molt vinculada a la iconografia religiosa, trobant-se la inflexió culminant de la seva obra al Monestir de Montserrat, per al que esculpí tres obres. Les seves escultures es caracteritzen per uns rostres masculins de caràcter i actitud viril i uns de femenins elegants i dolços, rostres tant característics que sovint Juventeny fou reclamat per refer la cara d’algunes escultures.

Juventeny va formar un taller de reproduccions de figures en motlle que va anomenar Jullar (unió del seu cognom i el de la seva dona). Va ser una peça clau en l’escola escultòria de Cerdanyola, que endinsa els seus orígens en la fàbrica d’escultures LENA, els tallers Gomara o el de Viladomat, i que arriba als nostres temps gràcies a la seva tasca de mestre dels seus deixebles Francesc Garriga i Salvador Mañosa.

Tot i que algunes obres seves formen part de l'exposició permanent del MAC, el 17 de març vam obrir a l'Espai Arc una petita mostra del fons del museu d'aquest escultor, amb obres donades per la família. Es podrà veure fins el 30 d'abril.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada